Pääkouluttajat


Sami Sarhamaa

Olen matkannut melkoisen matkan tähän pisteeseen. Innokkaasta musiikin ja äänen harrastajasta lastentarhan, musiikkiliikkeen, pro audio-myynnin ja musiikkistudion kautta työstämään elokuvia. Toimin siis nykyään (viimeiset parikymmentä vuotta ;-)) äänen jälkituotannossa, pääasiassa miksaten pitkiä elokuvia, sarjaelokuvia, dokumenttielokuvia ja muita toimeen liittyviä tuotantoja. Äänileikkaus, dialogileikkaus, äänisuunnittelu, foley-äänitys ja editointi ovat myös varsin tuttuja, miksaajaksi kun ei oikein päädytä muuten kuin tekemällä kaikkea riittävästi. Miksaaja on elokuvan ensimmäinen katsoja ja pyrinkin lähestymään jokaista työtä avoimin mielin ja tuomaan siihen oman, kokonaisuutta tukevan, punnitun näkemykseni. Olen onnellinen ja onnekas, että saan tehdä ryhmätyötä joka antaa elämyksiä ja välittää tunteita.


Pietu Korhonen

Olen pian parikymmentä vuotta toiminut kaikenlaisissa elokuva-äänen tehtävissä. Kenttää, äänileikkausta, äänisuunnittelua ja miksausta kotimaisiin ja ulkomaisiin elokuviin. Eli laaja-alainen osaaja ja intohimoinen äänityöläinen. Olen nähnyt paljon muiden äänisuunnittelijoiden ja miksaajien työskentelyä myös ulkomailla, joka on ollut ehdottoman hyödyllistä ja voinut poimia kirsikat kakun päältä omiin työmetodeihin. Uskon kovan työnteon ja omistautumisen kantavan hedelmää. Kouluttajana toivon voivani tarjota eteenpäin asioita, joita olen itse vuosien varrella oppinut ja kokenut itselleni sopiviksi. Mitään valmista sapluunaa en tietenkään voi tarjota, vaan aina on osattava poimia kuhunkin tilanteeseen ne työkalut, joita taiteellinen ja tekninen lopputulos sillä kerralla vaatii.


Ilkka Väisänen

Ilkka Väisänen

Ilkka on pitkän linjan äänityöläinen. Kaikki alkoi oikeastaan siitä kun konttausikäisen lapsen uhkarohkeat tutkimusretket johtivat lapsuuskodin naapurissa sijaitsevan

äänitysstudion uumeniin. Siitä lähtien ovat erilaiset tehtävät äänituotannon parissa kuuluneet

oleellisena osana Ilkan arkeen. Opinnot ja myöhemmin työt veivät aluksi tapahtumatekniikan pariin. Myöhemmin edessä oli muusikon ammatti, opinnot Kaliforniassa ja kiertuemuusikon työ, joka kuljetti tehtäviin ympäri maailmaa. 

Teatterin ja tanssiteatterin äänisuunnittelun tehtävät yhdistivät äänellisen ajattelun visuaaliseen tarinankerrontaan. Alkoi pitkä kausi elokuvaäänityksen ja äänisuunnittelun opintojen sekä työtehtävien parissa. 

Näistä töistä Ilkka päätyi pätevöitymään myös pedagogiikan saralla ja opettamaan päätoimisesti elokuvantekijöiden uutta sukupolvea. Viimeisimmät vuodet hän on toiminut Kinos Rentals Oy:llä työtehtäviään “Sales and Business Development Executive, Head of Audio”. 

Audioakatemiassa Ilkka vastaa koulutusjaoston pedagogisesta kehitystyöstä ja avustaa tapahtumien suunnittelussa ja toteutuksessa.

Vierailevat kouluttajat

Jukka Kujala

Pitkän linjan post-ammattilainen; kuvaaja, leikkaaja, jälkityötuottaja.

Post Control Helsinki
(Aiemmin mm. Generator Post,
Factory Post)

Mika Taanila

Mika Taanila on helsinkiläinen ohjaaja ja kuvataiteilija. Hänen kokeellisia elokuviaan on esitetty lukuisilla kansainvälisillä elokuvafestivaaleilla ja erikoisnäytöksissä. Taanilan video- ja filmi-installaatiota sekä kollaasitöitä on ollut esillä monissa yksityis- ja ryhmänäyttelyissä, kuten Venetsian biennaalissa, Aichin triennaalissa ja Kasselin Documentassa. Hän sai Ars Fennica -palkinnon vuonna 2015

Janne Riionheimo

Janne Riionheimo on akustikko ja äänityöläinen, joka viimeistelee Aalto-yliopiston akustiikan laboratoriossa väitöskirjaa elokuvateattereista ja immersiivisestä äänestä. 

Miksaus- ja masterointikursilla Janne kertoo, miten elokuvateatterien akustinen ympäristö poikkeaa pienistä tuotantotiloista. Käymme läpi miten teatterien akustiikka suunnitellaan ja kuinka kaiuttimet kalibroidaan. Tutustumme siihen, miltä salit tyypillisesti ”soundaavat” ja mitä tulee ottaa huomioon äänimiksauksessa siirryttäessä pienistä huoneista suuriin elokuvateattereihin.